Svar på våra vanligaste frågor

Här nedanför hittar du svar på de vanligaste frågor vi får gällande el och hushållsservice. Klicka på respektive fråga för att se vårat svar. Om du inte fått svar på din fråga så tveka inte att kontakta oss.

Frågor

Vår bostadsrättsförening har ett antal maskiner i tvättstugan - behöver dessa maskiner regelbunden service?close

Svar:

Precis som bilar så behöver också tvättmaskiner och torktumlare service. Vid service så rengör och kontrollerar man maskinernas funktion. Detta görs för att se till att maskinen har optimera el och vattenförbrukning. Det görs också för att minimera risken för eventuella fel i framtiden.

Vår vatten/luft värmepump har börjat tappa värmeeffekten - ska värmepumpen göras ren på fler ställen än filtren?close

Svar:

Ja den behöver göras ren med specialmedel i innedelen och även eventuellt på utedelen. Detta bör helst göras en gång per år för att säkerställa bästa möjliga effekt – (se även vår info om värmepumpar).

Vi har en självavfrostande kyl/frys som det är dålig kyla i - vad kan vara felet?close

Svar:

Det kan bero på att den frostat igen på grund av att dörren inte varit helt stängd. Om så är fallet så måste man frosta av den manuellt genom att stänga av den minst ett dygn med öppen dörr. Var då noga med att kontrollera att vatten inte rinner ut på golv – lägg gärna handdukar runt skåpet.

Vår tvättmaskin/diskmaskin tömmer inte vattnet - vad kan de bero på?close

Svar:

Kontrollera silen/avloppspumpen så att den ej är blockerad, kontrollera även avloppet så att det inte är stopp.

Vår diskmaskin diskar inte rent - vad kan felet vara?close

Svar:

Kontrollera silar och spolarmar så att de ej är igensatta. Om de inte hjälper så prova att byta diskmedel och använd salt, förutsatt att du har avhärdare på din diskmaskinen.

Hittar du inte det du söker?

Om du har några frågor eller funderingar så tveka inte att kontakta oss. Vår kundtjänst har öppet vardagar 07:00-12:00, 13:00-16:00. Lunchstängt mellan 12:00-13:00.